De japanska biltillverkarna är otroligt framåt på den internationella bilmarknaden och har varit så i flera decennier. Främst är det den utsökta kvaliteten och driftsäkerheten som är vida känd, men visst borde det väl gå att kombinera dessa egenskaper med körglädje. Absolut, med Nissan fungerar det alldeles utmärkt. Nissan, som en gång i tiden hette Datsun, är kända för att kombinera just driftsäkerhet med att ha roligt bakom ratten. Märket har under alla år tillverkat attraktiva modeller som passar de allra flesta. Oavsett om man som konsument varit ute efter en renodlad sportbil eller en bekväm familjekombi, så har man hittat detta hos Nissan. Läs gärna mer om Nissan här >>
Vad gäller sportvagnar så hittade märket redan i slutet av 1980-talet helt rätt med populära modellen 200 SX. Denna vad försedd med en turbomotor på strax under 170 hästkrafter, som Toyota Celica inte hade en chans emot. Strax därpå lanserades också 300 ZX, som med dubbelturbo och 280 hästkrafter var ett riktigt kvickt åk redan på den här tiden. 300 ZX var främst tänkt för USA-marknaden, men ett mindre antal bilar hittade även till Europa. Betydligt nyare är sportmodellen 350 Z, som sålts både som cabriolet och sportkupé.
På familjebilssidan var modellen Galant länge mycket omtyckt. Den här modellen prisades för sin bekvämlighet och erbjöds som GTI-version, både med och utan fyrhjulsdrift, för den som ville ha mera kraft. Efterföljaren, Primera, var precis som sin föregångare en mycket skön bil att köra och här fanns förstås också en kvickare version för den som så ville – kort och gott kallad ”GT”.
Under senare år är nog den mest populära Nissan-modellen SUV:en Qashqai, som med sin högre markfrigång både är bekväm och är känd för sin goda framkomlighet; särskilt i kombination med fyrhjulsdrift. Något nyare är Nissans andra SUV, X-Trail, och vill man istället ha en vanlig sedanmodell riktar man blicken mot nya Pulsar.